Sockerberoende



Uhh.. jag mår fysiskt och psykiskt dåligt efter hur mycket socker jag har tryckt i mig.
4 st stora muffins samt kaksmet.
Precis som på den gamla goda tiden då mitt matmissbruk var katastrofalt.
Men av allt ont kommer något gott. Jag börjar äntligen känna motivationen till att bryta mig lös från socker.
Det är ju trots allt sommar och vem behöver kakor när det finns jordgubbar?

Var inne och googlade på tips om avvänjning och hittade bra tips från våran kära Anna Skipper!


Sockeravvänjning

Hur  avvänjer man sina barn och sig själv från socker?

Det viktigaste att tänka på att minska mängden successivt genom att ersätta fler och fler sockerrika produkter med sockerfattiga eller sockerfria alternativ (dock ej artificiella sötningsmedel såsom aspartam mm)

När sötsug uppstår kan man äta råa morötter, avokado och nötter eller dricka näringsdrycker och smoothies. Man kan också göra egna naturliga puréer genom att mixa färska eller frysta bär, frukter och grönsaker.
Under en tvåmånadersperiod kan ni minska ert sockerintag med minst 80 %.

  • Russin, aprikoser, dadlar och fikon kan ge söt smak åt gröt och annat och fungerar som ett mycket nyttigare alternativ till socker. Strödadlar i paket finns att köpa på hälsokostaffärer och kan användas som sötningsmedel.
  • Välj mat med lågt innehåll av fruktos ( fruktsocker), fruktjuicekoncentrat, kornmalt eller lönnsirap istället för sockerfria livsmedel med aspartam.
  • Honung och lönnsirap kan användas som alternativ.
  • Xylitol och stevia är två sötningsmedel som har visat sig ha många positiva egenskaper.

Efter sockeravvänjningen kommer maten att smaka bättre och mera. Barnet och resten av familjen får sin naturliga smak tillbaka, och det som tiigare smakade gott kommer inte att göra det längre. Protein, mjölksyrade grönsaker, mandelsmör, fett, flera små mål och tillskott av krom och magnesium bidrar till lättare sockeravvänjning.

Att dricka

Blanda ut fruktjuice med bubbelvatten eller vanligt vatten.
Blanda ut Amé med bubbelvatten.
Drick grönt thé eller ört thé. Barn gilla Yogithé – smakar kanel.
Drick så mycket vanligt vatten som möjligt.

Mellanmål

Näringsdrycker
Blanda sötmandel, cashewnötter, valnötter, pumpafrön, solrosfrön och russin
Frukt och grönsaksstavar
Grönsaksstavar med humus
Avokado
Riskakor
Naturell yougurt med färsk frukt
Kesella med frukt
Surdegs och fullkornsbröd med ekologiskt smör
Kokt ägg

Mat

Var 3:e timma mat i små portioner  - balanserar blodsockret .


Första 2 veckorna -  abstinensstadiet

Första perioden kommer att vara jobbig.
Ni kommer att uppleva symptom som :

Huvudvärk, magont, gråtattacker, ilskeutbrott, trött/hängig, influensaliknande symptom

Ni behöver nu ersätta trösten som ni fått av sockret med något annat. Ge mycket kärlek, ta på varandra, massera – ökar välbehagskänslan, använd doftkrus – ger ro, stimulera med uppgifter som kräver koncentration. Vila mycket – ni kommer vara väldigt trötta – sov gärna middag. Det viktigaste är dock rörelse – motionera, dansa, simma. Vad som helst – motion ger ökat välbefinnande!


Tänk på att sockerberoende är ett allvarligt tillstånd och ofta behövs professionell hjälp.

Kommentarer

Jeanette

2010-05-12 - 23:19:32
ÅH! Jag kommer ihåg mitt sockerberoende. Det var som värst för 2,5 år sedan. Innan jag började mitt första godisförbud. Det var helt hemskt!



Nu har jag hunnit haft 2 godisförbud på 1 år vardera. :) Det har gjort under för mig! Jag njuter av att se och lukta på bakverk, och kan knappt inte ens äta bakverk längre, blir för sliskit. Men då kan jag ju istället baka åt andra, eller njuta av att se andra äta.



Plus att det med att man känner av smaker bättre, stämmer helt! :D

Teresa

2010-05-13 - 03:14:32
ja, himmel ja! Jag har också lätt att falla tillbaks i sockerträsket, det liksom lyckas alltid smyga sig på :P

Skriv en kommentar









Sara Lovisa

25 år, belägen i Norrland, har en son med ostyrigt hår och anser att träning kan lösa det mesta. Och bullar. Såklart
Kontakt mig: hagstrom.sara@outlook.com


INSTAGRAM: @saralovisas


Tema Nostalgi gjort av Mimmi Thorneus